Het gevaar van de snelle ontwikkelingen in LED voor u
Dat de LED-lamp aan een enorme groei bezig is valt niet te ontkennen. Alleen maar goed natuurlijk, of heeft deze enorm snelle ontwikkeling ook nadelen voor de consument?
Nu overstappen of wachten?
Moeilijk in te schatten voor de consument is wanneer zij het beste de overstap naar LED kunnen maken. In mijn andere artikel "LED wordt nog goedkoper. Wachten?" geef ik door middel van meerdere argumenten aan waarom ik denk dat nu het moment is. Toch hoor ik nog heel veel om me heen dat men liever nog even wacht. Als het licht naar wens is, nu overstappen is mijn advies.
Nadeel van extreme groei LED
Maar wat is nu een nadeel van deze extreme groei aan populariteit? De LED-lamp wordt nog steeds elke keer weer (ietsje) beter. Periodiek komen er nieuwe modellen die de oude nét even minder felle, minder prettige of minder efficiente LED-lampen vervangen. Zo komt Philips ongveer ieder half jaar met een nieuw model van een lamptype. Moeilijk wordt het voor ons als verkopende partij om hetzelfde type te kunnen leveren als er na een jaar (of twee of drie jaar) binnen de garantieperiode een defect optreedt. Oudere types van Philips zijn vaak wel na te bestellen. Problematischer zijn de onbekende merken. Nabestellen is lastig, als ze überhaupt nog bestaan.
"Inbranden"
Zelfs als we hetzelfde type nog kunnen leveren treedt er vaak een probleem op. Een LED-lamp die al enige maanden of jaren brandt is "ingebrand" zoals we dat noemen. Na verloop van tijd neemt de LED-lamp iets af in lichtsterkte. Dat is niet met het blote oog merkbaar omdat het heel geleidelijk gaat. Wordt er nu opeens een nieuwe LED-lamp geplaatst naast de oude LED-lampen, dan is het verschil in lichtsterkte wel opeens merkbaar.
Een voorbeeld
Een voorbeeld hiervan is een mini projectje van een kennis van mij. Zes halogeenspots in zijn badkamer vervangen door GU10 LED-spots. Geen probleem, tot ik bericht kreeg na ongeveer een jaar dat er één kapot was gegaan. Gelukkig betrof het hier merkspots die ik bij de technische groothandel kon nabestellen en ik hoopte dat ik er met de verzendkosten vanaf zou komen. Helaas. Het volgende bericht was ontsteld: waarom ik een nieuwer en feller model had gegeven. Voor mij was dit ook een eye-opener, want ik wist niet dat in een jaar tijd de lichtkwaliteit zodanig kon afnemen dat het merkbaar zou zijn. De oplossing die ik bood was alle zes maar vervangen. Gelukkig was dit dus een hele kleine order, maar dit kun je je niet permiteren bij een groot project!
Verlies-verlies-situatie
Naast dat het dus vervelend is voor mij als verkoper van LED, is het dus ook voor de klant vervelend. Aangezien het geregel en gezeur is. Heb jij soortgelijke ervaringen? En wat doe je er tegen? Laat hieronder een berichtje achter.